May 24, 2012

pengajaran daripada sebuanh kisah cinta

Love story kita:)

Saye memang suka mengorek cerita daripada pengalaman seseorang.
Lagi2 cerita daripada rakan2 yang agak susah nak bukak atau kongsi cerita lama2 mereka.
Lagi best kalau cerita pasal cintan cintun.
Pengalaman mereka bercinta dan break up...

Tadi aku telah mengorek cerita drp salah seorang kawan.
Lelaki ok!
Tapi sikit je la die citer.

Sebab malam tadi dia ada komen satu post kawan kami,pasal cinta.
Then,tadi aku pun mengorek cerita.

Dia sudah 4 kali kapel.
Cuma satu je hubungan yang serius.Iaitu selama 4 tahun...lama kan?
kalau kawen tu...dah buleh dapat 2-3 prg anak...hahaha

Cinta jarak jauh ke aku tak pasti.
Tapi kawan sekolah dia dulu.

Pastu dia kata perempuan ni kalau berkapel selalu nk berkepit 24 jam.
Bila dah buhsan,mintak putus.

Then dia kate ,perempuan tu mintak putus
sebab tak ada perasaan lagi pada dia...

Aduh!
sure hancur berkecai hati dia...

Pengajaran:

Kekadang kalau fikir balek bercinta sebelum berkahwin sangat berisiko.
Kalau sebuah perkahwinan atau perhubungan yang halal tu dipenuhi rasa cinta dan tanggungjawab.Bila rasa cinta tu pudar,tanggungjawab akan ambil tempat sampi bila2.sebab perkahwinan sememangnya bukan untuk 2-3 tahun,malah the rest of our life.dan bukan untuk diri kita malah seluruh keluarga kita.

Kalau berkapel setakat nak enjoy...sia2 sangat tu...tapi terpulang kepada individu.
Macam mana mereka mengendalikan sesuatu perhubungan yang belum tentu kekal atau komfm sehingga hujung nyawa di samping mengejar keberkatan allah untuk hidup bersama:)

jom kita bercinta!!
Tapi aku ni tak lah alim sangat.
Hamba yang lemah...yang sentiasa melakukan dosa...

Hanya berharap dan berdoa supaya allah sentiasa melindungi aku daripada melakukan perkara2 yang boleh menggugat iman aku....aku selalu berdoa supaya dikurniakan suami yang boleh membimbing aku dalam mengejar kebahagiaan dunia dan kebahagiaan di akhirat kelak. Dan berharap suami aku mampu membahagiakan aku,keluarga aku,keluarganya...berbakti kepada bangsa dan agama serta mampu menjadi imam aku dalam semua aspek kehidupan aku...:)

aminnn....~

 

 

6 comments:

Miey Safie said...

pergh..aina suke korek kesah chenta.. xpe2 nt ak cita kisah ak ea..

ak doakan ko dpt suami g super duper osem...

iEdA said...

yg pntg persefahaman + kejujuran + kesetiaan msti ada dlm tiap2 phubungan...insyaAllah dpt suami yg mampu mbimbing kita...amin ^_^

ainna baijan said...

miey:hahaha....nak wat cm ne..saye ni teda pengalaman.jadi terpakse korek pengalaman org lain.

ieda:betul2...kepercayaan dan kesetiaan penting dlm perhubunga....

Ikhmal Malique said...

cinta anugerah tuhan. gunakan sebaik2 nye.. YY

eintan nurfuzie said...

CINTA PERLU JUJUR...

ainna baijan said...

ikmal:yup...cinta adalah anugerah drp allah...itu yang kita perlu kekalkan kesucian cinta kita disamping mengejar keredhaan nya:)

intan:betul2..kejujuran kunci kebahagiaan:)